Logo Niepodległa
Logo PANSA
A A A      
 
English version Kontakt    
zdjęcie pażp czołówka zdjęcie pażp czołówka zdjęcie pażp czołówka zdjęcie pażp czołówka zdjęcie pażp czołówka zdjęcie pażp czołówka zdjęcie pażp czołówka zdjęcie pażp czołówka zdjęcie pażp czołówka zdjęcie pażp czołówka zdjęcie pażp czołówka zdjęcie pażp czołówka zdjęcie pażp czołówka zdjęcie pażp czołówka zdjęcie pażp czołówka zdjęcie pażp czołówka zdjęcie pażp czołówka zdjęcie pażp czołówka zdjęcie pażp czołówka zdjęcie pażp czołówka zdjęcie pażp czołówka zdjęcie pażp czołówka zdjęcie pażp czołówka

Film cybersecurity
Film cybersecurity
Film o PAŻP
Film o Podziale Polskiej Przestrzeni Powietrznej



Logo CEF

Najnowsze Informacje

2009.03.02, 13:59

System Wspólnego Podejmowania Decyzji - poprawi punktualność, ograniczy hałas i zużycie paliwa

zdj

W Porcie Lotniczym im. F. Chopina wprowadzone jest rozwiązanie, które pozwoli poprawić punktualność samolotów, ograniczyć emisję hałasu i zużycie paliwa przez użytkowników stołecznego lotniska.


Wszystkie podmioty zaangażowane w pracę lotniska (P.P. „Porty Lotnicze”, Polska Agencja Żeglugi Powietrznej, PLL LOT, Warsaw Airport Services oraz LOT Ground Services) podpisały umowę wprowadzającą na warszawskim lotnisku System Wspólnego Podejmowania Decyzji (CDM - Collaborative Decission Making)

Fundamentem systemu CDM jest jednolita platforma podziału oraz przepływu, pomiędzy poszczególnymi partnerami, pełnej informacji na temat obsługi samolotów w rejonie lotniska (lądowanie, obsługa naziemna, start).

„CDM pozwoli na bardziej efektywne wykorzystaniu zasobów lotniskowych” – powiedział Prezes PAŻP Krzysztof Banaszek. - Bezpośrednim wynikiem wprowadzenia tego rozwiązania jest zwiększone wzajemne zaufanie partnerów działających w CDM.
Dokładniejsza i pełniejsza informacja o sytuacji panującej na lotnisku, pozwoli wszystkim uczestnikom procesu szybsze przewidywanie kolejności zdarzeń i pełne monitorowanie wszystkich operacji w obszarze lotniska.”

Podstawą działania CDM jest ścisła współpraca wszystkich partnerów oraz przepływ niezbędnych informacji w całym procesie związanym z korzystaniem samolotu z lotniska - lądowanie, obsługa naziemna, odlot. CDM zakłada poprawę punktualności wykonania wszystkich tych operacji.

Efektem działania CDM jest m.in. zmniejszenie zagęszczenia samolotów na płycie lotniska i drogach kołowania przez co ruch samolotów odbywa się sprawniej. Powoduje to znaczne zmniejszenie ryzyka zakłócenia punktualności rejsów.

CDM pozytywnie wpłynie również na ograniczenie kosztów ruchu naziemnego na lotnisku, a także na optymalne wykorzystanie infrastruktury lotniskowej i efektywniejsze wykorzystanie zasobów firm Handling’owych

CDM oznacza współpracę partnerów przy takich elementach obsługi operacji lotniczych jak:
- wyznaczenie optymalnych i dokładnych czasów kołowania samolotów,
- uaktualnianie planów lotów (przez wymianę odpowiednich depesz zawierających oczekiwany czas wylądowania, wykołowania, wyjścia z bloków i startu),
- obsługa przed startem (wspólne planowanie wyprowadzania samolotów ze stanowisk postojowych skracające czas oczekiwania bezpośrednio przed drogą startową, umożliwiające sprawniejsze wykonywanie startów).

Grzegorz Hlebowicz
Rzecznik Prasowy
Polskiej Agencji Żeglugi Powietrznej




powrót